سلام. امروز قصد دارم تا اصول طراحی کاتالوگ  را به زبانی ساده به روایت استودیو آرت سنتر بیان نماییم.
یک کاتالوگ مناسب می تواند تاثیر زیادی در فروش هر مجموعه داشته باشد. راه کار های تبلیغاتی امروزه زیاد هستند اما این که چطور با هزینه ای مناسب بتوانیم بیشترین بازخورد را از یک کاتالوگ یا هر محصول تبلیغاتی دیگر داشته باشیم کاملا بستگی به مجموعه ای دارد که کار های تبلیغاتی خود را به آن سپرده اید. قبل از بررسی طراحی کاتالوگ بهتر است به این ماجرا بپردازیم که یک کاتالوگ خوب باید دارای چه ویژگی هایی باشد. اصلا آیا امروزه استفاده از متریال چاپی خاص مثل انواع روکش های جیر یا ... دلیلی بر افزایش سطح کیفیت کاتالوگ دارد ؟ مخاطب شما را تا چه حد جذب می کند ؟ پیشنهاد می کنم قبل از تولید یک محصول به فکر عکاسی از آن باشید ! بله پیش از تولید آن. چراکه یک محصول خوب تا قبل از ارائه آن به بازار فقط مختص کارفرمای خود می باشد و خوب و بد آن را کسی متوجه نخواهد شد. با یک عکاسی جذاب از محصول می توانید آن را در کلاس متفاوتی ارائه دهید. در طراحی کاتالوگ خود دقت داشته باشید تا از المان های سطحی طراحی استفاده ننمایید. راهکار ساده ای برای تشخیص این موضوع به شما پیشنهاد می کنم. به اطراف خود نگاه نمایید. اگر مشابه 
آن را یافتید آن المان به درد ارائه یک محصول خوب نمی خورد !! البته لازمه این نکته را هم یادآور شوم خاص به چه قیمتی ؟ استفاده از رنگ فسفری برای ارائه یک محصول در رابطه با یک محصول نفتی ؟ خیر . حتما در انتخاب المان های کاتالوگ های خود از یک مشاور زبده بهره ببرید. پیشنهاد می کنم در طراحی کاتالوگ خود به موارد ذیل توجه نمایید.

  • استفاده از تصاویری که محصول شما را به خوبی نمایش می دهد
  • تصاویر از زوایای خاص ( افراد با احساس خود خرید می کنند و با عقل آنها را توجیه می کنند ) 
  • استفاده از طیف رنگی خاص و مرتبط با رنگ سازمانی شما 
در ذهن داشته باشید که یک کاتالوگ خوب همواره کاتالوگ گرانی نیست. بعضا با متریال های چاپی ارزان دیده می شود که می توان خلاقیت خود را در ارائه آنها افزایش داد. ارائه محصول شما از خود محصولتان مهمتر است. همواره در ارائه پیشتاز باشید تا در فروش گوی سبقت را بربایید. حتما به کاتالوگ های رقیبتان دقت کنید نقاط ضعف آنها را شما پوشش دهید. سعی کنید تا با سادگی متمایز، تفاوت محصول خودتان با رقیبتان را به نمایش بگذارید. دقت نمایید تا از هجو و گزافه گویی در کاتالوگتان پرهیز نمایید. یکمحصول خوب یک کاتالوگ خوب در کنار طراحی منحصر به فرد می تواند معجزه نماید. البته این امر در تمام ملزومات تبلیغاتی شما مطرح است. بیلبورد کاتالوگ حتی یک کارت ویزیت کوچک نقش خودش را در طراحی بازی می کند. با ترغیب مشتریانتان توسط یک طرح مناسب می توانید به فروش خود اضافه نمایید. خودتان را تصور کنید تا کاتالوگ های زیادی را مورد بررسی قرار داده اید. یکی از عواملی که می تاند شما را متقاعد سازد تا مبلغ حتی بیشتری ( به امید کیفیت محصول خوب ) پرداخت نمایید همین مبحث ساده گرافیکی است. در طراحی کاتالوگ سعی نمایید تا به موارد ذیل توجه نمایید
  • قطع کاتالوگ
  • رنگبندی آن
  • عطف و نوع صحافی
  • تصاویر مرتبط با طرح
  • نحوه قرار گیری مطالب
به همین سادگی می توانید یک کاتالوگ خوب داشته باشید. فقط کافیه به دور خود نگاهی بی اندازید و از تکرار مشاهدات خود به جد بپرهیزید. سعی کنید تا شبیه دیگران رفتار نکنید. در قالب هایی Deconstruction می تواند پاسخ گو باشد اما حواستان باشد تا در این مورد زیاده روی نکنید. حواستان باشد تا هر تغییری را در چهارچوب اصلی آن بدهید. اگر چنین نباشد قطعا نه تنها شاکله کاتالوگ شما بلکه شاکله تمام امور تبلیغاتی شما از دست خواهد رفت. مراقب طرح های رقیبانتان باشید. همواره با پیگیری کار های به روز آنها، از سیاست های بصری آنها با خبر بشوید تا مبادا بتوانند با طنازی دل مشتریان شما را ببرند ! البته کمی اقراق کردم در این مورد ! 

اما ممکن است واقعیت به همین تلخی باشد که انتظار آن را ندارید ... 

به امید روز های پر فروش و تبلیغات موثر